måndag 1 november 2010

Alice i Underlandettema i granen

Jag blev riktigt inspirerad av jultidningsläsandet och de granpynt som presenterades i Drömhem och Trädgård. Jag är själv ganska traditionell men huvudet är fullt av idéer om vad man skulle kunna göra istället. Åhléns har just laddat upp pynt på sin hemsida som gav mig inspiration till en kul idé. Det vore skoj att pynta granen med Alice-i-Underlandet-tema! Jag är fullt medveten om att jag troligen själv aldrig kommer genomföra detta men det är kul att fantisera och kanske kan det inspirera någon annan till att våga.



















För den som vill pynta granen Alicestyle är Åhléns julutbud en bra start. Varuhuset har en massa roliga kulor som passar i Alicegranen. Den feta, lila katten som lanseras i år gör sig utmärkt som Chesirekatten. Jag har även sökt efter julkulorna i form av rosa flamingos som Åhléns sålde tidigare men tyvärr inte hittat dem, inte heller de blommiga tekannorna som fanns förra året men om du är lycklig ägare till dessa så är detta helt rätt tillfälle att plocka fram dem! Om du inte är det kan du ta en tur till leksaksaffären, eller ännu hellre second handbutiken, och leta efter dockserviser. Sätt ett sidenband i örat på småkopparna och häng dem granen. Komplettera med de underbara muffinskulorna från Rusta och du har en bra grund till ett Mad Tea Party i din gran.




























Ett bra tips är också att rota i gömmorna efter det där gamla dammiga schackspelet du aldrig använder. Knyt vackra snören om pjäserna och sprid ut ömsom svarta, ömsom vita pjäser i granen. Har du en gammal kortlek som du kan tänka dig att offra, gör du lätt om den till julgranspynt genom att stansa ett hål i ena hörnan av korten och trä igenom röda sidenband.

Varje Alicegran bör ju också ha en egen kanin. Även här rekommenderar jag att använda sig av leksakshörnan men borde gå att hitta kaninkulor till granen någonstans. Dock har jag inte lyckats än.

Alice själv, liksom Mad Hatter, gör du enkelt genom att trycka ut bilder från internet och klistra upp på styvare papper. Med hjälp av rosa kartong och fjädrar kan du också tillverka dina egna flamingos. Gör en enkel pappmall med smal hals, tjock mitt och långa ben. Klistra rosa/vita fjädrar på mitten och Alices cricketklubba är klar.

Bilder från Åhléns, Rusta, Lekvira och Terry.

9 kommentarer:

Tina´s Jul sa...

Vilken rolig idé :-)

Sanna Laake sa...

GUd vad smart, nu blev jag nästan lite sugen på att göra en sån gran. Men precis som du så tror jag inte att det blir av ändå:) Jag har länkat till din blogg från min förresten, hoppas det gick bra.

Johanna sa...

Åh vilken rolig idé! jag var på åhlens för någon dag sen och tyckte faktiskt katten var riktigt söt! tror inte jag är modern nog att göra en sån gran, men ändå. alltid kul med nya tankar :)

Fridolin sa...

Det vore kul att ge sig hän helt ohämmat och göra en tokig gran. Men jag vill samtidigt klä granen som jag brukar, det är liksom en del av traditionerna. Får väl se till att skaffa några barn så kan man tvinga dem att ha tokiga granar på sina rum...

Therese sa...

Sv: Jag gillar mycket olika lakrits, men just turkisk peppar passar otroligt bra till chokladen. Både till konsistens och smak. Svårslagen blandning faktiskt :)

Natasha in Oz sa...

The cupcake decorations are so cute!

Best wishes,
Natasha.

Johanna sa...

sv: självklart delar jag med mig av det! lägger ut på det bloggen imorgon :)

Jul i Laloland sa...

LOVELY!

Om inte hemma så på jobbet kan man ju gå lös totalt!!!

Dorpan sa...

Kanske kul för barnen med en udda gran och julpynt, men jag saknar att vi inte kan vara lite traditionella =) hahah